دلايل عمده آب آوردن زانو

آنچه می خوانید...

مفصل زانو در حالت عادی کمتر از یک انس از نوعی مایع لیز و روان کننده در خود دارد. وارد شدن آسیب به زانو و التهاب آن موجب تجمع مقدار بیشتری از این مایع در زانو می شود. زمانی که این حالت اتفاق بیافتد مفصل زانو متورم و معمولا دردناک می شود. همچنین ممکن است شخص در خم کردن کامل زانوی خود مشکل داشته باشد.

شایع ترین علت ورم زانو ، بیماری آرتروز زانو و در نتیجه آن فرسایش بافت غضروفی درون زانو است. سایر دلایل آب آوردن زانو شامل آسیب غضروفی مفصل زانو ، انواع آرتروز های التهابی ( مانند نقرس و روماتیسم) و عفونت مفصل زانو است.

اکثر اوقات علت آب آوردن زانو مشخص است و میزان آن هم آنقدر زیاد نیست. در این موارد نیازی به خارج کردن مایع مفصل زانو نیست. ولی در صورتی که دلیل التهاب زانو مشخص نباشد، پزشک عمل آسپیراسیون را توسط یک سرنگ انجام می دهد. در این روش مقداری از مایع درون مفصل بعنوان نمونه گرفته شده و آزمایش می شود. این کار با انجام بیحسی موضعی انجام می شود. در این حالت خارج کردن مایع اضافی از مفصل زانو همچنین می تواند موجب کاهش درد و ورم زانو شود.

 

چرا زانو تغییر شکل پیدا میکند؟

در صورتی که تغییر شکل زانو به دلیل ارتباط نامتناسب بین دو استخوان درشت نی و استخوان ران باشد ممکن است پا دو شکل به خود بگیرد:

  • پای ضربدری (genu valgum): در این حالت اگر فردی در هنگام ایستادن صاف، پاهای خود را به هم بصورت جانبی به هم متصل کند و زانوها به هم برخورد کنند، مچ دو پا از هم فاصله دارند و با هم تماس پیدا نمی‌کنند.
  • پای پرانتزی (genu varus): پای پرانتزی زمانی ایجاد می‌شود که فرد در هنگام ایستادن صاف، پاهای خود را به هم بصورت جانبی به هم متصل کند و مچ دو پا به هم برخورد کنند اما دو مفصل زانو از هم فاصله دارند و با هم تماس پیدا نمی‌کنند. در این حالت دو پا شکل پرانتز پیدا می‌کنند.
دکتر اشکان عباسی

دکتر اشکان عباسی

جراح و متخصص ارتوپد و ستون فقرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *